fredag 2 november 2018

Vecka 1, fast vecka 4

Efter fyra veckor på Malta tycker jag mig ha lite mer kött på benen för att komponera ihop ett blogginlägg.

Eftersom den praktikplats jag först blev tilldelad visade sig vara mindre lämpad för mig, så stod jag utan praktik de första två veckorna innan EasyJobs vaskade fram en ny plats, denna gång på Popeye Village på norra Malta. Där har jag nu gått och målat  i två veckor och börjar känna mig mer avslappnad och "hemma". Det är mestadels utomhus jag jobbar (bortsett från de dagar det regnar) och atmosfären där är verkligen familjär och välkomnande. Jag är glad att jag fick byta praktikplats!

Det har varit lite svårt med kommunikationen mellan EasyJobs och praktikplatserna, vilket jag och flera i gruppen fått erfara, men det mesta har löst sig till det bättre.

Det är ett annat arbetsklimat på Malta, kontra Sverige. Här lever man för att arbeta, det är ofta långa dagar och inte sällan 6 dagar i veckan. Däremot verkar många göra saker i ett lugnare tempo och ofta verkar prestationsnivån vara lägre än vi är vana vid. Det är mina personliga reflekteringar, hur som helst.

Ledarna hade i alla fall rätt i att det inte är någon semester, man är helt slut när man kommer hem från praktiken och de lediga dagarna vigs åt återhämtning, först och främst.

Jag har själv inte känt av någon hemlängtan, snarare känner jag för att stanna kvar här (eller snarare återvända), så vem vet vad framtiden för med sig.

Jenny

Min praktikplats, Popeye Village

Gozo

Ett stycke Maltesisk landsbygd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar